دانستنیهای زندگی

دانستنیهای زندگی

دانستنیهای زندگی
دانستنیهای زندگی

دانستنیهای زندگی

دانستنیهای زندگی

مواد تشکیل دهنده بیسکویت

بیسکوییت یکی از تغذیه هایی است که در کنار چای یا به عنوان میان وعده برای تمامی گروه سنی استفاده می شود . هنگام خرید بیسکوییت حتما به تاریخ انقضای آن دقت کنید . بیسکوییت از مواد مختلفی تشکیل شده است . جالب است بدانید که بیسکوییت یکی از معدود خوراکی هایی است که مواد افزودنی ندارد . به گزارش اسان طب ، چون غالب میکروارگانیسم‌ها در حضور رطوبت امکان رشد دارند و رطوبت بیسکویت بسیار پائین و معمولاً کمتر از 3 درصد می‌باشد در نتیجحه نیازی به این مواد مضر ندارد .

 آرد از مواد تشکیل دهنده بیسکویت

برای تهیه بیسکوییت از گندم‌های ضعیف و کم پروتئین استفده می شود . البته از آرد سایر غلات مانند آرد سویا و آرد چاودار و جو هم برای تهیه بیسکویت‌های رژیمی‌‌استفاده می‌‌شود . همچنین از آرد بلوط که برای تهیه بیسکوییتهای رژیمی‌‌ و ویژه بیماران سلیاکی مخلوط با آرد گندم مصرف می‌‌شود .

مواد تشکیل دهنده بیسکویت : شیرین کننده‌ها  

یکی از مواد تشکیل دهنده بیسکویت شکر است . شکر به نگهداری رطوبت در بیسکویت وحفظ تازگی ان کمک میکند ، همچنین انرژی بیسکوییت ها را افزایش داده و موجب نرمی‌‌ بافت محصول خواهد شد . همچنین برای تولید بیسکوییت از شیرین کننده‌های طبیعی و یا مصنوعی بدون ضرر که کالری تولید نمی‌‌کنند استفاده می شود . این شیرین کننده ها  انسولین خون را افزایش نمی دهند .

روغن از مواد تشکیل دهنده بیسکویت

مصرف روغن برای تهیه بیسکوییت ضروری است . مصرف روغن برای تولید بیسکویت ها  باعث افزایش کیفیت خوراکی، بهبود طعم و مزه انها می شود ، همچنین روغن به پوک کردن بافت بیسکویت و نگهداری مایعات دران کمک زیادی خواهد کرد.

از روغن در پوشش‌ها و مغزی‌های بیسکوییت استفاده می شود و این کار در هنگام جویدن بیسکویت در دهان باعث آزاد شدن مواد طعم دهنده شده و احساس مطلوب به شخص میشود. این روغن ها باید از نوع روغن مخصوص قنادی با درجه اشباع بالا باشدو کاملا با روغن‌های خانگی فرق دارد . اما در هر حال چرب است .  بیشتر بیسکویت‌ها، کالری زیادی دارند . بنابراین چاقها و کسانی که دچار بیماری قلبی هستند باید در خوردن ان دقت کنند .

تخم‌مرغ و شیر از مواد تشکیل دهنده بیسکوییت

مصرف تخم مرغ در بیکسوییت باعث افزایش ارزش غذایی و حجم محصول، بهبود رنگ محصول، بهبود طعم و حفظ تازگی محصول می شود . همچنین تخم مرغ سبب افزایش قدرت جذب و نگهداری آب و همچنین باعث تاخیر در بیات شدن ان خواهد شد . شیر یکی دیگر از مواد اصلی بیسکوییت است . شیر به صورت تازه و خشک بدون چربی برای بهبود طعم، رنگ، بافت، جلای سطح خارجی و بالا بردن ارزش غذایی فرآورده به کار برده می‌‌شود.

امولسیون کننده‌ها – آنزیم‌ها  – مواد پوک کننده و ترد کننده

امولسیون کننده‌ها  موادی هستند که برای پایدار کردن دو فاز مایع غیر قابل مخلوط شدن، استفاده می‌‌شود که به صورت طبیعی یا مصنوعی موجود می‌‌باشند. از جمله امولسیفایرهای طبیعی می‌‌توان به لسیتین که از روغن سویا استخراج می‌‌شود، اشاره کرد . یکی از مواد دیگر برای تهیه بیسکویت ها آنزیم ها هستند . آنزیم پروتئاز، جهت عمل‌آوری خمیر و کمک به برش آن در قسمت شکل‌دهی بیسکویت سخت مورد استفاده قرار می‌‌گیرد .

بیکربنات آمونیوم و سدیم (جوش شیرین)  جزو مواد پوک کننده و ترد کننده در بیکسوییت هستند که در اثر حرارت کاملا تجزیه شده و در کنار پوک کردن محصول، تا حد زیادی از آن خارج می‌‌شوند. اما کاربردشان در طولانی مدت می‌‌تواند سبب پوکی‌استخوان بشود. بنابراین معایب خودش را دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.